"All publicitet är bra publicitet".

En vecka har gått sedan Nordens hemskaste dag på mångamånga år, och en vecka har gått sedan mångamånga människor förlorade stora delar av stora saker. Människor dog. Människor skadades. Världsbilder raserades. Trygghetskänslor försvann. Världen trasades sönder, ännu lite mer.
.
Djävulen bakom allt detta sitter bakom lås och bom, ler förnöjt och förnekar att han handlat felaktigt. Han ler förnöjt och tycker om sig själv, hela sig själv. Att en människa kan le förnöjt efter att ha utfört ett sådant här vansinnesdåd överstiger mitt förstånd med hästlängder, men samtidigt är det en del av mig som förstår varför X kan sitta där och le så förnöjt i sin cell. Klart som fan att han är nöjd - han har ju uppnått precis det han vill; vi har gett honom precis det han vill.
.
Jubelidioten fick inte bara möjligheten att ta livet av 77 fullständigt oskyldiga människor som han föraktade - hans sinnessjuka handlingar ledde även till en massa publicitet. Hela hans helvetesmanifest finns tillgängligt för varenda kotte att läsa, hans budskap och det han tror på har formligen slungats ut i allmänheten via tidningar, radio och TV. Bilder av äcklet har prytt framsidorna av fler tidningar än jag kan räkna till, och han har fått oändliga möjligheter att uttala sig inför pressen. Att tala till hela världen.
.
Hans åsikter har spridits världen över, och det krävs ingen hjärnkirurg för att klura ut vad det kan leda till i vissa olyckliga fall. Nu håller jag bara tummarna för att effekten inte blir den jag befarar att den kan bli.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0