Skrattretande

"What is called an externalist about knowledge would say that it is not necessary in order to have knowledge that the knower knows what he knows."  Hänger ni med? Det gör inte jag. Jag trodde aldrig att jag skulle hitta något ämne jag förstod mig mindre på än matte, men här har vi en stark medtävlande. Ordbajseri är vad jag skulle kalla det, men somliga använder hellre ordet filosofi för att beskriva det. Skrattretande, är vad det är.

De två timmar jag planerat att plugga i dag förvandlades snabbt till fyra, mycket tack vare de 40 sidor ordbajseri, forlåt, filosofi jag var tvungen att plöja mig igenom. Nu är huvudet alltså sprängfyllt av teorier om vad kunskap är och hur man egentligen vet att man vet det man vet när någon annan vet att han vet vad han visste igår. Och annat givande. Behöver jag ens nämna att jag är förvirrad?

Resten av pluggandet har i alla fall gått bra i dag, och jag känner nästan att jag kanske snart inom en snar framtid kan förstå mig lite mer på Derivata. Fortfarande känns hjärnan dock som ett glas med vatten som man fyller, fyller, fyller med teorier och metoder så att det precis svämmar över och allt inte riktigt får plats. Men, det sjunker nog in så småningom och lämnar plats för den där kunskapen som gick förlorad när det svämmade över.

I fredags var det som tidigare nämnt tjejmiddag hos Elina vilket var mycket trevligt, och lördagskvällen ägnades åt kräftskiva. Även det var trevligt, fast det blev inte så långvarigt (heter det verkligen så?). Jag blev dock väckt vid kvart i fem i morse då min bror kom inrumlandes efter en kväll/natt/morgon på stan, intressant nog. Jag vill oxå vara 20! Eller, vill jag verkligen det? Kanske inte. Jag tror jag börjar med att fylla 18, så får vi se hur det blir med resten. Man måste ju prova sig fram, menar jag. 

Tjingeling! 


Kommentarer
Postat av: Amanda

Usch, ordbajseri (läs: filosofi) är något jag inte ser framemot att läsa i 3:an. Alldeles för invecklat för min smak..



SV: Jag rider Mackan just nu, det du. ;)

2009-09-13 @ 22:19:05
URL: http://medelrutanvingar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0