Långdragen valspya

Jag tror att jag spyr snart. Spyr över Lars Ohly, spyr över Mona Sahlin och spyr över Jimmie Åkesson. Ja, jag tror till och med att jag skulle kuna spy lite över Fredrik Reinfeldt, trots att han står på "rätt" sida enligt mig. Jag spyr över alla program som överhuvudtaget kan kopplas till VALET 2010, och jag spyr över all propaganda (förlåt, reklam menar jag ju förstås) som tynger ner min brevlåda varje dag. Men mest av allt spyr jag nog över alla tusen smutskastnings-tävlingar som så fint förkläs till "valdebatter" i TV-tablån.

För knappt en månad sedan njöt jag fortfarande av den berusande känslan att jag skulle få rösta, att jag skulle få ha en åsikt och vara med och påverka någonting på riktigt. Men de senaste veckorna har jag på något vis känt mig bestulen på den känslan, och den har i stället ersatts av en känsla av stark irritation, frustrering och förvirring.

Jag har redan varit och lagt min röst i den beryktade lådan, så egentligen behöver jag inte bry mig, och jag borde inte bry mig heller. Jag borde inte läsa mer propaganda (förlåt, reklam), jag borde inte höra på fler smutskastningstävlingar (förlåt, debatter) och jag borde inte låta fler nyhetsartiklar förföra mig. Summan av kardemumman kommer bara att bli att jag ångrar mig, ångrar mig igen, ångrar mig en tredje gång och så blir det bara en enda soppa av alltihop.

Men ändå, jag kan inte riktigt hantera det där med att ställa mig helt utanför alltihopa. Det är löjligt svårt också, eftersom 95 % av allt som snurrar i luften nu andas VALET 2010. Det ena budet kommer efter det andra, och det hela är en ständig tävling i vem som kan hävda sig mest. Jag kan inte låta bli att känna mig som att jag befinner mig i mitten av en nationell auktion, där den ena politikern ständigt bjuder över den andra. 

Mitt i alltihopa står vi väljare, och det är trots allt rätt löjligt att det är vi som sitter inne med makten som även drabbas av hela den här cirkusen. Enligt TV4:s undersökning (egentligen har jag slutat lita på sådana där undersökningar för länge sedan då det ständigt är nya bud som ges, men det får gå den här gången) är det fortfarande 1,4 miljoner människor som är osäkra på vad de ska rösta. 1,4 miljoner, och det är knappt fyra dagar kvar till valet. Jag föerbrår dem dock inte; jag har full förståelse för att de har svårt att komma fram till något vettigt.

Fakta kvarstår dock: 1,4 miljoner av Sveriges befolkning har inte den blekaste aning om vad de egentligen tycker, vad de borde tycka och än mindre hur de ska rösta. En stor del av de här 1,4 miljoner människorna ska (förhoppningsvis) på söndag inta en vallokal någonstans i Sverige, och då ska de ha bestämt sig för vad de tycker är rätt. På knappt fyra dagar ska en knapp tiondel av landets befolkning alltså komma fram till hur de vill ha framtiden, deras röster ska räknas, och varenda en av dem väger precis lika tungt. En ganska svindlande tanke, eller hur?

När jag nu suttit här och spytt galla över hela val-karusellen kanske det kan tyckas att en lösning vore på sin plats. Tja, till att börja med skulle jag önska att vi var lite mer som USA, för en gångs skull. Nog för att det är bra med flera olika partier att välja på, men under de senaste veckorna tycker i alla fall jag att de ledande partierna allt mer har smält ihop till en enda röd eller blå sörja vilket "confuses the hell out of me", för att citera Eddie Izzard.

Vore det då inte lika bra att de gjorde just det - smälte samman till varsin sida och tummade lite på systemet? Det är förmodligen varken realistiskt eller möjligt att genomföra, men det hade gjort hela processen så mycket enklare enligt mig. Smutskastnings-tävlingarna (förlåt, debatterna) hade kvarstått och förmodligen en hel del annat också, men jag tror att de åtminstone hade förmildrats lite på det här viset. Jag är ingen politisk sakkunnig, så jag borde förmodligen inte ens uttala mig om saken, men nu gör jag det i alla fall.

Ja, säga vad man säga vill om valet 2010, men jag vet i alla fall att jag och många i min omgivning är äckligt trötta på hela den här cirkusen. Nu återstår det bara att hoppas att partiledarna tar sig samman, att diskussionerna blir lite mer sakliga och att de ännu obeslutsamma 1,4 miljonerna lyckas hitta en väg ut ur val-djungeln. Vad tror ni?   


Kommentarer
Postat av: Nicole

Oh jag gillar ditt inlägg och jag gillar ännu mer att du ska åka till Nice (ge det en stor kram från mig). Själv kan jag inte rösta här på andra sidan jordklotet :( men heja Alliansen! <3

2010-09-17 @ 03:45:56
URL: http://livelaughperth.blogg.se/
Postat av: Nets

Jag gillar din text! Folk lyckades antagligen bestämma sig till slut. Fast det är svårt. Fram och tillbaka, ingen aning. Men det löser kanske sig till det bästa ändå, får man hoppas. Lite MP i regeringen + alliansen, så blir det nog fint hoppas jag. Men väldigt välskriven text av dig tycker jag ! :D

2010-09-20 @ 16:38:19
URL: http://netsch.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0