Family matters

Jag blev lite varnad för det där med att komma hem igen. Ja alltså, inte för att det skulle vara något farligt i sig, men folk sa hela tiden till mig hur svårt det skulle bli att anpassa sig till det gamla vanliga familjelivet igen. Jag viftade mest bort kommentarerna som irriterande flugor - jag hade ju bara varit borta i knappt två månader, hur svårt kunde det egentligen bli?

Här kommer svaret: svårt. Svårt, svårt, svårt. Jag vet inte om det beror på mig, på dem eller på tillståndet i allmänhet, men alldeles för ofta kommer jag på mig själv med att osa av irritation över en eller annan sak här hemma. Min käre broder är ju huvudobjektet, som vanligt, och allt han gör känns plötsligt så mycket svårare att stå ut med.

Jag har funderat en del på det här med sysonkärleken oss emellan, och vad det egentligen är för fel på oss. Vaför 50 % av sakerna han gör (eller snarare inte gör) får mig att omedelbums vilja leta upp en ledig lägenhet och kasta in honom där i stället. Svaret jag kommit fram till är mycket enkelt: vi är för gamla.

Vi är för gamla för att kunna leva i samma hus dygnet runt utan att tjafsa lite med varann då och då. Han är för gammal för att tycka att det är okej att jag säger till honom om något, och jag är för gammal för att bara kunna ignorera det faktum att hans saker ligger spridda över hela huset. Han är för gammal för att bara acceptera att behöva anstränga sig lite trots att det inte är in i minsta detalj rättvist, och jag är för gammal för att bara släppa saken och gå vidare. Vi är för gamla, helt enkelt. Vi är inte gamla, men vi är för gamla.

Det största problemet för mig tror jag är att jag både vill ha kakan och äta den. Jag vill ha den där Perfekta Familjeharmonin där alla kan sitta och umgås i samma rum hela kvällen utan att någon blir irriterad/arg på någon, men samtidigt kan jag bara inte med att hålla tyst om alla saker jag tycker är fel. Jag vill att min bror och jag ska komma lika bra överens alltid, men samtidigt har jag så otroligt svårt att acceptera alla hans brister när de kommer fram.

Så någonstans måste jag nog också inse att den tiden - tiden då den Perfekta Familjeharmonin var möjlig att upprätthålla hela tiden - är lite förbi, att det inte funkar så varje dag nuförtiden. Någonstans måste jag ta till mig den där faktan att vi är för gamla. Någonstans måste jag acceptera att det är dags att gå vidare, dags att hitta en egen vardagslunk att trivas med. Någonstans måste jag lära mig att det är okej att dra mig undan till mitt eget rum och sitta där i några timmar - jag behöver inte vara ute bland alla andra och skapa den totala Perfekta Familjeharmonin jämt och ständigt.

Det kanske till och med är dags för mig att inse att det räcker. Det räcker med en mysig helkväll med familjen någon gång i bland, våra trevliga resor tillsammans och helgmiddagarna vid svarta bordet. Vi kanske inte behöver kämpa så förbannat för allt det andra, allt som Den Perfekta Familjen representerar. En vanlig tisdagskväll kanske visst kan få gå ut på att vi äter en enkel middag tillsammans och att alla sedan går på sitt håll och sysslar med sina saker (fast jag och mamma möts i soffan lagom till Svenska Hollywoodfruar och Inspector Lynley, såklart). Jag kanske helt enkelt är lite överambitiös och strävar efter för mycket, som så många gånger förr?  Den Perfekta Familjeharmonin kanske inte ens existerar? Eller gör den det?

Kommentarer
Postat av: Nets

Jag har inte mycket familjeharmoni att komma dragandes med eftersom min definition av familjeharmoni är när folk inte skriker och bråkar med varandra, utan accepterar saker och kan prata normalt med varandra. Det behöver inte betyda att man måste umgås, men vredesutbrotten ska vara borta. Lite skadad blir man när man växer upp i en familj där bråken är vanligare än de trevliga stunderna, men nu när jag bor hos pappa är det mycket bättre. Vi umgås inte så värst mycket, men vi är ändå på samma nivå,ungefär :)



Och let's face it, vi är nära 20, definieras som vuxna av vissa, det är bara helt normalt att man börjar längta efter att kunna bestämma och ha kontroll över sitt eget och slippa 'trivas' med människorna i sin familj 24/7.



Du och Jacob kanske får en bättre relation senare när ni inte bor tillsammans utan bara kan ha de fina stunderna när man inte behöver reta sig på varandras dåliga sidor? :)

2010-11-25 @ 16:10:12
URL: http://netsch.wordpress.com
Postat av: Cajsa

Det var fint skrivet, tycker jag. Och mitt i prick. Man växer ifrån det där, tyvärr till viss del men bra till viss del. Det är ju viktigt att bli vuxen med, lite pushad ur boet och motiverad att göra något eget.



Men tills vidare är det väl mest att försöka tygla sitt humör som gäller, och blunda och tänka på något annat när de där bröderna gör allting på precis 110% fel sätt. På någon nivå är dem ju trots allt ändå något av det bästa som finns, även om nivån känns väldigt out of reach at times ^^



Och du kan alltid fly hem till mig med, såklart ;D

2010-11-25 @ 22:39:07
URL: http://lifebycajsa.blogspot.com/
Postat av: Netsiii igen!

Självklart tog jag inte illa upp, alla har olika sorters problem och man ska inte jämföra "storlek" på något vis alls, är det ett problem man tycker är jobbigt så ÄR det faktiskt så. Om man ska jämföra med andra kan man ju aldrig ha något att klaga på, ungarna i Afrika har det alltid värre ;)



Och ja! Mycket bättre att skriva på bloggen än att ta ut det på familjen, fortsätt så :D

2010-11-26 @ 15:27:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0