Hoppsan

Nu är det ju såhär att jag helt glömt bort att skriva om melodifestivalen och att vi fakiskt blev röstade vidare i semifinalen i tisdags! Jag är som tidigare inget stort melodifestival-fan och brukar mest tycka att det är halvdåligt alltihop, men i år kan jag inte låta bli att älska Sveriges bidrag! Redan när jag hörde det första gången på genrepet här i Malmö kände jag att det var något jag tyckte om, och det har trevligt nog visat sig att jag inte är ensam om den saken !

Inte nog med att jag fullkomligen avgudar Malena med sin coola attityd och underbart skickliga röst - låten med sin genre är riktigt grym! Den sätter sig lite sådär lagom mycket på hjärnan samtidigt som den inte blir för tjatig, och överraskningar innehåller den onekligen en hel del. Kombinera det med en oerhört pricksäker och skolad röst - jag kan inte annat än att gilla det. I vanliga fall är jag ganska mycket emot melodifestivals-låtar och de enerverande, tjatiga trummaskins-låtar den brukar innehålla men trots att även La Voix innehåller en del "trummaskin" blir den aldrig jobbig att lyssna på. Nä, go Sverige säger jag!

En annan grej jag gillar med Sveriges bidrag i år är att det inte är så jäkla prestations-relaterat. Malenas karriär går inte under för att hon misslyckas i melodifestivalen, och det är ingen som förväntar sig att hon ska ägna sitt liv åt schlager i fortsättningen för att komma igen nästa år. Hon har en toppenkarriär inom en helt annan genre med andra människor, och melodifestivalen verkar liksom vara en helt annan sak för henne. Enligt henne själv satsade hon inte särskilt mycket på evenemanget utan gjorde det helt enkelt till en kul grej, bara för att testa liksom. Det är lite som det var med The Ark för ett par år sedan - deras liv och karriär går inte under i fall de skulle råka misslyckas i ESC, utan livet fortsätter som aldrig förr. Annars tycker jag lätt att det blir så med andra  (speciellt lite nyare) artister - de laddar upp som fasen inför uppträdandet, pratar om hur de bara drömmer om att få representera Sverige, och i fall de går vidare bara måste de få en bra placering för att "överleva" i branschen. För Malena tror jag dock inte att det kommer att få några större konsekvenser, men om jag får bestämma lär hon få en bra placering i alla fall!

Ojdå, nu har jag skrivit alldeles för långt och ingående om ämnet, det var inte riktigt meningen. Om du orkat läsa ända hit kan jag bara gratulera, haha.  Nu ska jag dock ta itu med viktigare saker, som att skaffa mig en oändlig massa vuxenpoäng genom att skriva inköpslista till exempel. Är det inte helt fantastiskt?

Tjingeling!


Kommentarer
Postat av: Emmelie

Å, jag är precis inne på din linje: jag tycker att Malena är helt fantastisk, och La Voix är helt outstanding. Låten är så annorlunda, och jag tror verkligen att det kan gå hela vägen. Eller jag hopaps i alla fall, man vet aldrig. Topp 5 annars! :)

2009-05-15 @ 12:05:32
URL: http://pingvinens.blogg.se/
Postat av: Yowhanna

Inköpslistor gillar vi!

2009-05-15 @ 14:49:49
URL: http://yowhanna.webblogg.se/
Postat av: Yowhanna

Sv "Grillparty": Haha, det gick faktiskt bra :) Vi utbytte två ord under hela kvällen och det var "hej". Men men detaljer över telefon eller fika ^^ <3

2009-05-16 @ 00:52:22
URL: http://yowhanna.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0