When you lose something you can not replace.

Nu är han borta. Världens finaste ponny har lämnat jorden för alltid, och i går var sista gången jag såg honom. Sista gången jag klappade honom. Sista gången jag pussade på hans mjuka mule. Sista gången jag viskade "jag älskar dig" i hans luddiga små öron. Sista gången vi delade morot, och sista gången han fick äta gräs. I morse vandrade han vidare till de evigt gröna ängarna, men hos mig kommer han alltid, alltid att finnas kvar. Bästa vänner glömmer man inte, så är det bara.

I fyra år har han varit där för mig, och verkligen gjort rätt för sitt namn (Cliff - klippa). I åttan hjälpte han mig att hitta mig själv, men även att våga mer. Han hjälpte mig att ta bort allt det osäkra och för det är jag honom evigt tacksam. Så många underbara minnen jag har tillsammans med denna fina varelse, och en sån stor del han har haft i mitt liv! Fram till för 3 månader sedan då han flyttade ut till Kvarnby har jag träffat honom var och varannan dag i nästan fyra år - det blir ganska många dagar. Sedan är det ju inte kvantitet utan kvalitet som gäller, men jag tycker att båda två är mycket väl uppfyllda.

När jag fick det förfasade samtalet under mattelektionen kl. 8 i går morse var det bara som att något rasade i hop, samtidigt som något annat lättade. Min första reaktion var så klart förtvivlan och gråt, och jag orkade bara inte vara kvar i skolan. Jag åkte hem, grät i någon timme, pratade med mamma som kom hem med lunch och sedan skjutsade mig ut till Cliffen två gånger - en mitt på dagen och en sent på kvällen. (Tack för att du är så underbart snäll & fin mot mig, mamma)

Men allt eftersom dagen gick kände jag att det blev lättare att acceptera, lättare att inse. Det var nästan som om det var skönt att äntligen få veta, att få det gjort. Hur hemskt det än låter så vet jag ju ändå att det var det bästa för honom, och snabbaste möjliga sätt skulle också vara det mest smärtfria. Det är klart att det kändes som att jag aldrig ville lämna hans sida och skjuta upp på saken så länge det bara gick, men i en annan del i mig kändes det nästan lättat. Min fina kille skulle äntligen få gå vidare, utan smärta och utan problem. Att det var orättvist på grund av hans ålder, personlighet och den underbart fina vän han var är en annan sak, men det kan man ju egentligen inte göra så mycket åt.  

Sorgen och saknaden är ju så klart enorm, och det kommer att kännas riktigt tufft emellanåt. Tanken på vad som hänt hugger till i hela mig liksom synen av bilderna och rosetterna vi fått tillsammans, men det är väl helt enkelt något man får lära sig att leva med. Jag ska så gott det går hålla allting som vanligt (även om dagens ridlektion hoppades över - jag kunde bara inte) och vara mitt vanliga jag. Det är också något man behöver tror jag, för ingenting blir bättre av att gå och deppa ner sig över något man inte kan påverka. Självklart är jag oerhört ledsen och jag kommer gråta, sakna och längta, men jag kommer även att skratta och glädjas åt det fina vi fick. Jag fick 4 år tillsammans med världens finaste ponny och uppleva mycket, och det kommer jag för evigt vara tacksam för.


Kommentarer
Postat av: Hanna

han kommer inte finas fysiskt men alltid ino dig <3.

2009-03-26 @ 20:48:14
URL: http://hannibanni.webblogg.se/
Postat av: Lovisa

Sitter med ögonen fulla av tårar. Det går inte att motstå när jag läser din fina text om Cliff! Jag är glad att jag fick sitta på honom. Det var en kväll när Hanna skrittade honom. Jag fick iden och ville bara sitta upp. Jag skrittade ett halvt varv på galoppbanan sen skittade Hanna igen. Redan där kände jag att han var en speciell ponny. Det var första och sista gången jag satt på honom <3. Det blev en liten kommentar från mig (':.

2009-03-26 @ 21:02:27
URL: http://homebylovisa.blogg.se/
Postat av: Yowhanna

Mikaela. Usch, jag vet inte vad jag ska skriva. Du kommer tycka att detta låter dumt, eftersom att det känns 5 miljarder gånger mer på dig än på mig, men det gjorde verkligen ont när jag läste detta. Tårarna fyllde ögonen. Jag önskar jag kunde spackla igen hålet efter Cliff, så att du slapp vara ledsen, slapp gråta för det gör mig verkligen ont när du gör det. Men ingen mår bra av att vara glad hela tiden - dygnet runt. Man måste få vara skitledsen, skita i allt och bara vara med sig själv, i en säng med herr iPod som spelar helt otroligt fina gråt-låtar. Man måste få lov att sakna så att det gör ont. För då kommer man ihåg alla de underbara stunder som man fått tillsammans. Guldkorn i livet kallas det. Och dem har du och Cliff många av. Det är skitsvårt att skriva detta för jag vill verkligen inte att du ska vara ledsen. Men jag vill att du ringer, om du behöver det. Jag lovar att ta min skruttiga cykel och låta den föra tanten fram till din dörr om du behöver det. En kram är inte alldeles fel ibland. <3

2009-03-26 @ 22:16:23
URL: http://yowhanna.webblogg.se/
Postat av: Me, myself and I.

Lovisa; Du kände alldeles rätt - han var verkligen speciell!



Johanna; Det känns helt underbart att ha en vän som dig, och jag tycker verkligen inte att vad du skrev låter dumt! Även om jag hade tyckt det så hade det inte spelat någon roll, bara det att någon bryr sig och att jag får ha dig som vän betyder så oerhört mycket. Du är den finaste mänskliga vän jag någonsin haft, och jag tycker riktigt mycket om dig! <3

2009-03-27 @ 14:39:46
Postat av: tove

Jag ser att jag inte är den enda som sitter tårögd. Säger som Lovisa han var speciell & dem skritturerna jag fick sitta på honom - blev kär direkt.

Men som sagt han finns alltid kvar hos dig och det kan ingen ändra på ! <3



2009-03-28 @ 10:33:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0