Back in black

Eller åtminstone back in red. Brown? White? Äsch, jag vet inte. Tillbaka är jag i alla fall och har haft det riktigt jäkla underbart! Resan har varit helt perfekt från början till slut, och vi har inte gjort annat än att njuta. Vi har hunnit med en hel del under den gångna veckan, och jag tänkte dela med mig lite till mina kära läsare;

- Sighseeing; På det här området, som med så mycket annat, är Rom en helt fantastisk stad och det är liksom affärer, restauranger och 2000 år gamla lämningar om vartannat (gode gud vad jag låter som en formell reseguide). Trots att vi var där för 5 år sen var det lika fint den här gången, och det underbara vårvädret med grönskan gjorde inte saken sämre ska jag säga. 20-25 grader och strålande sol varenda dag utom en; gissa vem som gått i klänning dagarna i ända! :D Platser som besöktes var bl.a Colosseum, Peterskyrkan, Foro Romano och Pantheon. Underbart fint alltihopa, och bilder finns att se på min bilddagbok så småningom :)

- Shopping; ett måste helt enkelt, och som jag har sparat de senaste månaderna! :P Inköp blev bland mycket annat en superfin sommarklänning, ett par jeans, en söt kjol, ett par ballerinaskor, en väska, en t-shirt, två halsband, en kofta och ett par solglasögon. En del annat smått och gott fick också följa med hem, och nu har jag shoppat så det räcker för flera år! Eller, åtminstone månader... tror jag. ^^

- Mat; Då min familj är smått fanatiska över allt som har med Italien att göra, och inte minst vad gäller maten, var ju det här en viktig komponent i det hela. :P Vi återbesökte mamma och pappas förlovningsrestaurang men provade även en del nytt och det mesta var rekordgott! Sista kvällen var den bästa , men jag kan ju säga att vi rullade hem så mätta vi var..xD Minst två glassar om dagen har det också blivit, hälsosamt värre... Men, är man i Italien så är man! :D

- Sol & bad; Jo minsann, Sardinien (som vi åkte vidare till på tisdagen) bjöd på 25 grader och strålande sol - stranden here we come! Det var ca 18-19 grader i vattnet, och på stranden blev vi minst två nyanser brunare (rödare?). Sedan att italienarna gick förbi i tjocka dunjackor och stirrade på oss som om vi vore dumma i huvudet är en annan sak, men skönt var det! :D

- Mandra Edera; Denna underbara gård är faktiskt värd en kategori för sig själv, för den är verkligen i en klass för sig. Jag och mamma var ju där på ridresa i somras och blev kära direkt; dit måste vi bara åka igen! Sagt och gjort; nu återkom vi med både pappa och bror, och det mesta var lika underbart som vi mindes det. Miljön är det allra bästa och hela gården med sina superfina små bungalows är bara så fruktansvärt mysig! Allting är verkligen genomabretat in i minsta detalj och större gästfrihet får man leta efter! Det är svårt att beskriva såväl med bilder som ord, men när man kommer dit blir allting bara så... härligt. Min nya favortplats på jorden, med andra ord :)

En lite mindre trevlig upplevelse fick vi erfara i söndags natt, då vi vaknade vid halv fyra på natten av att allting bara skakade och rörde på sig. På vår mysiga gata utanför gick billarmen och folk var ute och skrek åt varandra. Trött som jag var fattade jag dock inte riktigt vad som pågick, utan fick för mig att det var min käre bror som rörde sig en massa i den något instabila våningssäng vi delade (medan mamma och pappa bredde ut sig i dubbelsängen. Hmpf.). Detta ledde till att jag ilsket skrek till honom att "nu får du för helvete ligga stilla, det är faktiskt folk som försöker sova här!". Hahaha, gissa om han hade roligt åt mig när vi vaknade på morgonen och fick reda på vad det egentligen var som hade hänt(vilket självklart inte var något att skratta åt överhuvudtaget)!

Vad som faktiskt hade hänt var dock allt annat än roligt, och sorgligt nog var det inte alla som klarade sig lika bra som vi. Jordbävningen som orsakade skakningarna hos oss mätte 6,8 på Richterskalan och hade sitt epicentrum i L'Acquila ca 20 mil utanför Rom. Ca 300 personer omkom, och detta gjorde ju oss och hela landet självklart lite nedstämda. Tänk på alla oskyldiga människor, alla som förlorat någon... Återigen; livet är verkligen inte rättvist!

Efter den här katastrofen var ju alla lite ledsna över huvudtaget, men vi fick försöka bortse från det och resan fortsatte lika fint som den hade börjat. Nu är vi då slutligen hemma igen, och såväl tävling som påsklunch med släkten väntar. På tisdag är det åter till verkligheten, men innan dess ska jag hinna med att njuta lite till hade jag tänkt.

Nu, däremot ska jag gå och äta en riktigt svensk portion havregrynsgröt för att sedan packa upp och se i kapp lite missade tv-program. Nej, jag är inte klok.

Arrivederci!
  

Kommentarer
Postat av: nicole

Vilken skön resa ni verkar ha haft! Hahah, dítt lilla "utbrott" på jordbävningsnatten påminner mig lite om johans " det är bara ac:n" när vi va på Rhodos ;) puss

2009-04-11 @ 09:42:40
URL: http://nlindborg.blogg.se/
Postat av: Cissi

Låter riktigt härligt :D fast det med jordbävningen var inte det man vill ska hända på ens semester...men bra att du hade det skönt :D puss

2009-04-11 @ 11:37:40
URL: http://breakingthedawn.blogg.se/
Postat av: tove

Låter skithärligt rent ut sagt :D

2009-04-11 @ 15:27:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0